sunnuntai 23. elokuuta 2015

Lusia Rusintytär Espoossa


23.8.2015 Juha T. Koskisen ooppera Lusia Rusintytär Sellosalissa Espoossa

Juha T. Koskisen kamariooppera Lusia Rusintytär sai kantaesityksensä elokuun alussa Oulunsalo Soi -festivaalilla. Teos vieraili yhden illan verran Helsingin juhlaviikoilla, jossa esityspaikkana oli Espoon Sellosali. Elokuun lopulla teos nähdään vielä Oulun kaupunginteatterissa.

Minulle oli yllätys, että kuulimmekin aluksi puolisen tuntia muuta musiikkia ja ooppera oli vuorossa vasta väliajan jälkeen. Tempera-kvartetti aloitti ohjelman osalla III Vivace assai Einojuhani Rautavaaran jousikvartetosta nro 1. Seuraavaksi Elina Mustonen soitti cembalolla veljensä Ollin sävellyksen Sielulintu. Ilmari Mäenpään kappaleesta Trasparente kuulimme version viulisti-mezzosopraanolle ja jousikvartetille. Virpi Räisänen esiintyi tässä sekä viulistina että laulajana. Kappaleen aikana heijastettiin valkokankaalle säveltäjän tekemä videoinstallaatio. Pienoiskonsertin päätti Magnus Lindbergin ...de Tartuffe, je crois... for Piano and String Quartet. Tempera-kvartetin kanssa soitti pianisti Johannes Piirto.

Ja sitten itse asiaan: Lusia Rusintytär -ooppera kertoo Utajärven Ahmaksen kylässä 1600-luvulla eläneen Lusia Korhosen tarinaa. Runonlaulaja ja parantaja Lusiaa epäiltiin noituudesta ja hänet haastettiin Oulun käräjille vuonna 1680. Ennen istuntoa Lusia kuitenkin käveli loitsuja laulaen metsään ja hirttäytyi. Oopperan tapahtumia rytmitti tanssi sekä kohtausten väliset Elina Mustosen soittamat cembalofantasiat tai orkesterivälisoitot. Libreton oli paljolti käräjäpöytäkirjojen kertoman pohjalta laatinut Hannu Väisänen, ja säveltäjä työsti sen lopulliseen muotoonsa. Esityksen oli ohjannut Jorma Uotinen, joka oli laatinut myös tanssijoiden koreografian. Uotinen esiintyi lavalla itsekin tanssijana. Visualisoinnin (Hannu Väisäsen ajatusten pohjalta), lavastuksen ja puvustuksen oli suunnitellut Carmela Wager.

Mezzosopraano Virpi Räisänen esitti Lusian roolin hienosti eläytyen. Hänen näyttelemistään oli jälleen kerran ilo seurata. Toisena laulajana nähtiin ja kuultiin poikasopraano Vili Saarela Kuun äänenä. Mieskuoro Pohjan Laulu esiintyi taustanauhalla. Jonas Rannila johti pientä orkesteria: cembalolla, lyömäsoittimilla, kontrabassolla ja käyrätorvella vahvistettua Tempera-kvartettia. Ja hyvää työtä Jonas tekikin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti