tiistai 20. syyskuuta 2016

Finlandia-talon urut kaivettiin naftaliinista


19.9.2016 Jeremy Joseph, urut Finlandia-talossa Helsingissä

Finlandia-talon urkuja pääsee kuulemaan enää harvoin Musiikkitalon valmistumisen jälkeen. Tämän vuoden ainoassa konsertissa soitti 38-vuotias, syntyjään eteläafrikkalainen Jeremy Joseph. Hän aloitti urkuopintonsa yhdeksänvuotiaana ja sai ensimmäisen työpaikkansa kotikaupunkinsa katedraalin urkurina jo 14-vuotiaana. Joseph tekee alallaan komeaa kansainvälistä uraa ja toimii tällä hetkellä mm. Wienin Hofburgkapellen urkurina.

Sibelius-Akatemian yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa järjestämä ilmaiskonsertti oli houkutellut Finlandia-talon saliin yllättävän paljon yleisöä. Konsertin alkupuoliskolla kuulimme J. S. Bachin musiikkia: Preludi ja fuuga e-molli BWV 548 ja Partite diverse sopra "Sei gegrüsset, Jesu gütig" BWV 768. Monumentaalinen Preludi ja fuuga soi Josephin käsissä komeasti, mutta Finlandia-talon kuiva akustiikka ei sytyttänyt kappaletta täyteen loistoonsa. Ainakin lisää jälkikaikua olisi kaivattu. Koraalipartita on yhdentoista muunnelman sarja suomalaisillekin tutusta virsisävelmästä (virsi 56). Se sisälsi mielenkiintoista muotojen runsautta ja esitteli urkujen erilaisia äänikertoja.

Väliajan jälkeen kuultiin César Franckin Prière op. 20. Rauhallisen mietiskelevä, syvällinen ja jopa sisäänpäin kääntynyt kappale oli kovasti mieleeni. Josephin ote ja tulkinta tuntui hyvin koskettavalta ja omakohtaiselta - olisiko ehkä hänen lempikappaleitaan? Konsertin päätti Arnold Schönbergin Variationen über ein Rezitativ op. 40, jota en muista kuulleeni koskaan aiemmin. Vaikka säveltäjä julisti aiemmin urut "vanhentuneeksi" instrumentiksi, päätyi hän uransa loppupuolella säveltämään musiikkia myös tälle soittimelle. Ja kylläpä olikin hieno kappale, jonka tekniset vaikeudet Joseph selätti suvereenisti ja sai kaiken näyttämään niin helpolta - ja kuulostamaan tasapainoiselta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti