perjantai 24. helmikuuta 2017

Lady Macbeth tehosi edelleen


24.2.2017 Dmitri Šostakovitšin ooppera Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth Kansallisoopperassa Helsingissä

Näin tämän Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth -produktion Berliinissä pari vuotta sitten. Esitys teki niin lähtemättömän vaikutuksen, että pakko oli mennä katsomaan ooppera myös Helsingissä.

Den Norske Opera & Ballettin ja Deutsche Oper Berlinin yhteistuotannon on ohjannut Ole Anders Tandberg. Hurjan tarinan käänteitä ei sievistellä ainakaan mahdottomasti, vaan lavalla nähdään seksiä ja väkivaltaa koko rahan edestä. Isot silikoniturskat saavat monenlaista käyttöä ja pienestä lavalla marssivasta puhallinorkesterista tulee veikeä humoristinen peili karmeillekin kohtauksille.

Šostakovitšin musiikki on tässä teoksessa aivan huikeaa ja kapellimestari Oleg Caetani kyllä osasi ottaa siitä kaiken irti. Hän huudatti orkesteria ajoittain sellaisella volyymilla, että katsomossa alkoi jo kaivata korvatulppia. Onneksi nämä "täysillä tööttäämiset" eivät kestäneet kerrallaan pitkään. Orkesteri teki aivan erinomaista työtä - ja anteeksi vaan Deutsche Oper, mutta arvostan Kansallisoopperan lopputuloksen tässä suhteessa paremmaksi.

Solisteissa pisteet sen sijaan menevät Saksan suuntaan, siellä kokonaistaso oli korkeampi. Mutta ei tarvitse hävetä Helsingissäkään laulaneita: Katerina Izmailovan osassa kuultu Svetlana Sozdateleva oli ilmiömäisen hyvä; varsinainen äänitykki, joka teki roolihahmostaan uskottavan tulkinnan. Hän ei juurikaan hävinnyt vertailukohdalleen eli Berliinissä roolin tehneelle Evelyn Herlitziukselle. Sergein osan tehnyt Alexey Kosarev teki pätevää työtä, mutta ei kohonnut erityisemmin suosikikseni. Mika Pohjosella oli nahjusmaisena Zinovi Izmailovina melko vähän laulettavaa, mutta pääsi hän sentään hieman esittelemään tenoriäänensä metallisuutta. Jonkin asteinen pettymys minulle oli Boris Izmailovin roolin tehnyt Alexander Teliga. Berliinissä Sir John Tomlinson teki huikean roolityön uhkaavana, häijynä ja manipuloivana appiukkona. Teligan versio oli monta pykälää pliisumpi eikä hänen laulunsakaan ollut yhtä vakuuttavaa kuin Tomlinsonilla.

Pienemmistä rooleista pitää vielä nostaa esiin muutama onnistuja. Ensinnäkin Esa Ruuttunen teki Vanhan vangin osan erinomaisesti ja oli mieltä lämmittävää kuulla, että vielä on eläkeläisen äänessä tarvittaessa ytyä ja voimaakin. Koit Soasepp teki herkullisen roolityön juovuksissa olleena Pappina ja Heikki Aalto lauloi vakuuttavasti Poliisikomissaarina. Niina Keitel oli hurmaava Sonjetka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti